VAKFIMIZ
Köy
Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı
Günümüzde
Türkiye'de uygulanmakta olan eğitim modelindeki iki olumsuzluk nedeniyle
başımız ağrıyacak gibi:
1
– 40-50 yıldır yavaş yavaş verilen ödünlerle alanını iyice genişletmiş olan din
eğitimi sonucu açıkça şeriat düzeni isteyenler çoğaldı. Devletin imam-hatip
okullarında; köyden kentten yoksul ailelerin zeki çocukları alınıp tek yanlı ve
parasız yetiştiriliyor. Bu tek yanlı eğitimin sürdürülmesi, yaygınlaştırılması
için para kaynakları tartışmalı bazı dernek ve vakıflar olanca güçleriyle
çalışıyorlar.
2
– Varsıl aileler özel ve devlete ait paralı okullarda, daha iyi koşullarda
çocuklarını okutabiliyorlar.
Devlet
bu iki kanalın gelişmesini destekliyor.
Geniş
halk topluluklarının çocuklarının çoğu öğrenimlerini sürdüremiyorlar,
sürdürebilenlerin okuyabildikleri devlet okulları çağdaş eğitim ilkelerinin o
kadar uzağında kaldılar ki içine girilen yarışma ortamında başarılı sonuç
alınması neredeyse olanaksızlaştı.
Eğitimdeki
bu bozuk, tehlikeli düzenin değişmesi gerek. Değişmesini isteyenlerin
güçbirliği etmeleri gerek. Vakfımızın amacı bu değişmeye olabildiğince katkıda
bulunmak.
Yeni
bir kuruluşuz. Vakıf kuruluş sermayesi 200'den fazla eğitimcinin, eş düşünen
eğitimseverin katkılarıyla oluştu. İlerde işletme gelirleri de elbette olacak
ama işletmeler kurabilmeye yetecek sermaye birikimi ancak bağışlarla
sağlanabilecek. Çağdaş bir eğitim düzeni isteyen herkese selam.
Vakıf
Senedinde amaç maddesi şöyle:
1
- Köy Enstitüleri Sistemini İncelemek, Belgelemek:
Vakfın
kurucularına göre Köy Enstitüleri sistem olarak akılcı ve çağdaş kurumlardır. O
günün koşullarında ulusumuz ve ülkemizin gelişmesi yolunda gerekli ve zorunlu
olanı yerine getirme hareketiydi. Aynı gerekçe ile UNESCO tarafından az
gelişmiş ülkelere de model olarak önerilmişti. Ülkelerindeki pek çok kalıcı
özelliklerin günümüz eğitim sisteminde uygulanabilmesini sağlamak amacıyla
sistem tam olarak incelenmeli, gün ışığına çıkarılmalı, sistemin doğru tanımı
yapılmalıdır. Vakfın amaçlarından biri bunu gerçekleştirmektir. Bu amaçla
-Sistemi
incelemek
-Sistemle
ilgili her türlü anı, belge, yayın, resim, film, nota, bant ve benzeri
çalışmaları derlemek, düzenlemek, korumak; uzmanların ve ilgilenmek isteyenlerin
yararlanabilecekleri duruma getirmek,
-Köy
Enstitülerini kuranların, bu kurumlarda çalışanların buralardan yetişenlerin
yapıtlarını inceleme ve araştırmalarını, anılarını eğitim etkinliklerini
belgelemek derlemek, düzenlemek gelecek kuşakların yararlanacağı konuma
getirmek.
-Arşivler,
kitaplıklar, müzeler kurmak,
-Köy
Enstitüleri olgusunu canlı tutmak, bu canlılığı gelecek kuşaklara aktarmak için
emeği geçenler adına orman, park gibi tesisler oluşturmak, anıtlar yapmak.
2-
Türkiye'de Uygulanmakta Olan Eğitim Sistemini İncelemek,
Gelişmesine Katkıda Bulunmak:
Ülkemizde
uygulanmakta olan eğitim sistemini her yönüyle incelemek, uygulamanın çağdaş
eğitim sistemlerine, eğitimin temel ilkelerine, yöntem ve amaçlarına uymayan
yönlerini araştırmak; elde edilen sonuçları tartışmaya açmak, verimli ve çağdaş
olmayan uygulamaların yerine akılcı ve bilimsel uygulamaların almasına katkıda
bulunmak, bu doğrultuda yapılan çalışmaları desteklemek; yurt içinde ve dışında
eğitimle ilgili gelişmeleri izlemek, elde edilen verileri belgelemek, bunları
ilgililerin bilgi ve değerlendirmelerine sunmak; eğitim alanında çalışanlara,
araştırma yapanlara kaynak hazırlamak ve yardımcı olmak.
Eğitimin
planlanmasını, programını, yöntemlerini, değerlendirme ve ölçme tekniklerini yenileyici,
geliştirici, bunlara bilimsellik kazandırıcı çalışmalar yapmak; bu doğrultudaki
çalışmaları desteklemek, böylelerine yardımcı olmak.